כל מה שאתם צריכים לדעת על צילום מאקרו

מהצד, עולם הצילום נראה דיי חדגוני ופשוט. אבל אחרי נבירה קלה, מגלים בקלות שהצילום הוא עולם  ומלואו, עולם מורכב ומגוון שבו קיימים כמה וכמה תחומים ששונים לגמרי אחד מהשני.

היום נדבר על צילום מאקרו, אחד מתחומי הצילום המרתקים ביותר שגם מספק כמה מהתמונות המרהיבות שצולמו לאורך ההיסטוריה.

האם ההבדלים בין תחומי הצילום כל כך גדולים?

ההבדלים שבין התחומים – או יותר נכון הז’אנרים – של עולם הצילום, הם לא רק בסגנון הצילום או במסר האמנותי. ההבדלים הם מהותיים ואפשר לראות אותם, פחות או יותר, בכל אספקט אפשרי בצילום. החל מהמיקום שבו הצילומים נערכים וסוג המצלמה שמתאימה לאותו הז’אנר, וכלה במטרתם של ימי הצילומים והטכניקות בהן הצלם משתמש.

בגלל זה, מי שרוצה לצלם צילומי מאקרו צריך לדעת את הטכניקות המתאימות, באיזו מצלמה לצלם ובאילו פילטרים להצטייד.

מה זה בעצם צילום מאקרו?

Photography הוא ז’אנר צילום שבו הצלם מתמקד בצילומי קלוז-אפ (תקריב) של אובייקטים קטנים. בדרך כלל, אלו יהיו פרחים ובעלי חיים. וכן, זה כולל גם חרקים.

קשה לתת הגדרה רשמית לצילומי מאקרו, אבל ברמה העקרונית, אלו צילומים בהם האובייקט אותו אנחנו מצלמים תופס את רוב או כל הפריים. צלמים מקצועיים מדברים על היחס שבין גודל העצם שאנחנו מצלמים לבין הגודל שלו בחיישן המצלמה.

יחס של 1:1 נקרא Life Size, והוא, כמו שבטח כבר ניחשתם, מייצג את הגודל המציאותי של מה שאנחנו מצלמים. בשביל לצלם א ביחס כזה, נצטרך לדאוג שגודל האובייקט זהה לגודל שלו כפי שנקלט בחיישן המצלמה שלנו. מכאן אפשר להמשיך ליחס של 1:2 שנקרא Half Life Size והלאה, כאשר הנקודה שבה, לדעת צלמים רבים, הצילומים כבר לא ממש יחשבו לצילומי מאקרו, היא כשנגיע ליחס של 1:11 וצפונה.

דיברנו כאן על כמה דברים טכניים, אבל אל תיתנו לזה לבלבל אתכם – הנקודה כאן פשוטה.

צילום Macro מתמקד בלצלם מקרוב עצמים קטנים כמו צרצרים, זבובים, עלי כותרת, גרגירי אורז וכל דבר אחר שעולה על דמיונכם.

איזו מצלמה ועדשה מתאימה לצילום מאקרו?

שני סוגי המצלמות שמתאימים בצורה הטובה ביותר לצילומי מאקרו הן מצלמות Mirrorless ומצלמות DSLR.

קיימים הבדלים בין סוגי המצלמות, וגם כמובן יתרונות וחסרונות שהופכים אותם לטובים יותר וטובים פחות עבור צילומי מאקרו, אבל בעידן הטכנולוגי של היום ההבדלים הפכו לטכניים ומורכבים למדי.

בדרך כלל מצלמות Mirrorless המתאימות לצילומי מאקרו יעלו יותר ממצלמת DSLR. עם זאת, זה לא ממש כלל שאפשר להסתמך עליו, לכן אנחנו ממליצים שתתייעצו עם חנות הצילום ממנה תקנו את המצלמה, שתוכל להשוות בין המצלמות והעדשות הספציפיות שמתאימות לתקציב ולצרכים שלכם.

איך שומרים על פוקוס בצילומי מאקרו כמו מקצוענים

אם יש דבר שיכול לתסכל צלם מאקרו מתחיל, זה הניסיונות להתפקס על האובייקט אותו רוצים לצלם. בדרך כלל, זה קורה בגלל שימוש באחת משתי טכניקות שפשוט לא עובדות בצילום מאקרו:

  1. 1. שימוש בפוקוס אוטומטי שכמעט אף פעם לא עושה את העבודה בצילומי קלוז-אפ, לפעמים כבר ביחס של 1:3.
  2. 2. סיבוב טבעת הפוקוס ימינה ושמאלה עד שהפוקוס בדיוק כמו שהוא צריך להיות (מה שלא קורה לעולם).

השיטה שתציל אתכם מכל התסכול הזה היא, באופן מפתיע, דיי פשוטה.

כוונו את הפוקוס שלכם באופן ידני עד לנקודה מסוימת ואז הזיזו את המצלמה בתנועות קלות (כמה מילימטרים בכל פעם) קדימה ואחורה עד שתראו שהפוקוס בדיוק איפה שאתם רוצים שהוא יהיה.

זו לא שיטה מושלמת, נכון, אבל היא עובדת הרבה יותר טוב מרוב השיטות האחרות.

איך יוצרים עומק שדה נכון ונמנעים מתמונות חשוכות ולא חדות

עומק השדה של הצילום שלכם משפיע על היכולת של המצלמה להתמקד בכמה חלקים שונים בתמונה, מה שמשפיע על החדות של התמונה בכללותה. בצילומי מאקרו של פרפר, למשל, עומק שדה קטן יכול לגרום לכך שכנפי הפרפר יהיו חדות, אבל ראשו יהיה מטושטש מאוד.

עומק השדה נקבע מכמה סיבות ואנחנו נתמקד בשתיים מהן, שהן המרחק בין המצלמה לבין האובייקט המצולם ופתיחת הצמצם.

נתחיל ממה שקל לנו יותר לפתור – התקרבו לאובייקט שאתם רוצים לצלם כמה שאתם יכולים. עם חרקים וחיות זה קשה יותר כי אנחנו לא רוצים שהם יברחו, אז נסו להתקרב בשקט ובזהירות.

הצעד השני שנרצה לעשות, הוא להגדיר פתח צמצם (Apertures) סגור. ככל שהצמצם סגור יותר, כך עומק השדה גדל, לכן נרצה לעבוד עם פתיחת צמצם של F/11 ויותר, כלומר סגור לכיוון 16/F .

הבעיה העיקרית עם סגירת הצמצם היא שהיא יוצרת אפקט נוסף – הגבלת כמות האור הנקלטת בחיישן המצלמה.

אפשר להתמודד עם זה על ידי איזון בין פתיחת צמצם מספיק סגור כדי שנקבל עומק שדה נוח, אך לא סגור  ברמה שכמות האור הנקלט דרך העדשה לחיישן קטנה.

דרך נוספת היא להשתמש בפלאש כדי לפצות על כמות האור הנמוכה שנכנסת אל העדשה. עם זאת, זכרו שצילום של חיות וחרקים עם פלאש יכול להבריח אותן, אז אתם צריכים להיות בטוחים שיש לכם את השוט המושלם.

אם משתמשים בחצובה לצילום מקרו לא יהיה צורך בשימוש בפלאש.

מעבר לזה שצילום Macro הוא אחד מסוגי הצילום המהנים והמספקים ביותר, הוא גם לא דורש מאיתנו לנסוע ללוקיישנים רחוקים או לקנות ציוד באלפי שקלים. כל מה שאתם צריכים לעשות כדי להתחיל לצלם תמונות מאקרו עוצרות נשימה הוא להצטייד במצלמה מתאימה, לצאת לפארק הקרוב ולהשתמש בטיפים ובטכניקות שלמדתם היום!